En gammal Amazon

Bensinavgaser, rostiga chassin och blänkande kromdetaljer i silver och vitt. Som en lång orm slingrade sig bilprocessionen genom Hässleholms centrum, vissa åskådare hade köat i timmar för platserna, andra hade liksom av misstag insett att de befann sig mitt i sommarens första Power Meet. Hemmamodifierade Volvos trängdes med vräkiga Chevroleer i nyskick, ett otal olika versioner av Mustanger, vans, cyklar, pickuper och en bortkommen Renault Megané. Skrapet från metall som mötte asfaltsytan när ett ekipage släpade bakdelen av bilen processionen runt blandades med det monotona hummandet från hundratals motorer, ibland avbrutet av att någon varvade motorn eller knallen från en bil som baktände. Någon sålde bamsekorv med extra ketchup, raggare drack öl samtidigt som småungarna storögt stirrade på evighetssvansen av fordon. 

Varje bil som passerade var ett eget litet universum av musik, dofter och karaktärer, det något speciellt över att få erfara den glädje och gemenskap som genomsyrade försommareftermiddagen, inte bara mellan de som deltog i kortegen, utan också mellan oss åskådare. Så här i retroperspektiv inser jag också att den sommarkvällen, där i slutet av Maj, det var nog så nära svensk sommar som vi kom att få under hela 2017.

Och så lite passande tunes som jag varmt rekommenderar:

Void

Upp och ner, dagen efter allt hände, dagen som inte någon önskade sig. Naturen, ljuden, havet, djuren erbjuder en viss distraktion.
Järkholmen våren 2017.

Höststilleben i befintligt ljus

Om drygt två veckor ska jag och min kollega Rickard hålla en kurs i produktfotografering för formgivare på Falkenbergs museum vilket ska bli väldigt roligt! Jag sitter just nu och går igenom de olika kursmomenten, sätter upp listor för hemmastudion och sammanställer bildmaterial till presentationen. Vi kommer att hålla en inledande teoretisk del under förmiddagen för att sedan gå över till workshops där deltagarna förhoppningsvis stöter på massor av problem som vi kan hjälpa till att lösa.

Huvudidén bakom kursen är att vi ska visa hur man fotograferar av sina konstverk utan vare sig dyr kamerautrustning eller studioblixtar, en spännande utmaning! Vi kommer att utgå med naturligt ljus som vi sedan formar med diverse hemmasnickrade MacGyver-lösningar. Och vi kommer givetvis också prata om ljuskvalité, brännvidd, ISO, komposition och allt det där andra tekniska detaljerna som vi fotografer brukar ta hänsyn till. Mer information om kursen finns här.

För drygt en vecka sedan fotograferade jag några höststilleben i just befintligt ljus, hemma på köksbordet i Skåne. Dagen innan hade vi varit på vikingadagarna i Gudahagen, strax utanför Näsum i nordöstra Skåne, där jag hittade massor av vackra (och goda) props. Dagen efter gick jag en kompletteringsrunda i skogen och hittade vildäpplen, björnbär, rönnbär och lite annat smått och gott. Bilderna nedan är fotograferade med huvudljuset från vänster (genom ett söderfönster en molnig dag) upplättat med en liten vit reflexskärm från höger.

Och nu när jag ändå har er uppmärksamhet, passa på att lyssna på Å Gjev Du Batt Meg med Valkyrien Allstars, superb låt!

 

Innesittarväder

Hösten har nog definitivt gjort sin entré i Sverige nu, även om vädrets ambivalens skapar en förvirrad klädstil bland folk på stan. Shorts blandas med höstkappor och ståndaktigt envisas folk att sitta kvar huttrande på uteserveringarna. För min del är dock inte dagens väder så viktigt, däremot får det gärna vara fint nästa vecka då jag har nästintill alla dagar, inklusive helgen, inbokade med fotograferingar. Jag passar därför på att gå igenom september månads sessioner som jag ännu inte har hunnit retuschera och roar mig också med lite "vapenvård" (finjustering av autofokusen på Sigma f/1.4 35mm). För retuschering fungerar poddar bra i öronen, men vad jag har fastnat för idag är Anders Jensens artikelserie om klassiska fotobluffar och bildmanipulering genom tiderna som han har publicerat under sin blogg på Moderskeppet. Högst läsvärt, även för den som inte är fotograf!

Katten i lägenheten mitt emot

 

Midsommar i Skåne

Förra helgen är en midsommar som jag länge kommer att minnas tillbaka till med glädje (midsomrar verkar för övrigt vara av den naturen, glädjefyllda i sig själva, kanske just på grund av traditionen att fira helgen med människor som man tycker riktigt mycket om).

Det var varmt, vackert, trevligt och för första gången fick jag träffa mina små systerdöttrar, Sigrid och Eleonora. Små, fina bebisar som dock inte var helt nöjda med temperaturen (vi hade runt 28 grader i skuggan) och därför fick prova på att dricka vatten för första gången i sitt liv. Det är så svårt att beskriva känslan som uppfyller en när man får hålla i dessa små bebisar, men ett är säkert, jag är en mycket stolt moster!

Dansen runt midsommarstången var vid Tomsabo badplats, Edenryd (nästan så långt nordost i Skåne att man är i Blekinge), och fantastiska Ewa och Per anordnade midsommarfirandet i sin trädgård under trädgrenarna.

 

Finbesök i buskarna

Den här lille krabaten skrämde slaget ur mig och M i våras genom att rassla runt i buxbomhäcken nattetid och låta som en grävling. Nu var han tillbaka, dagtid den här gången, och fick därför agera modell när jag testade mitt nya objektiv, Sigma Art 50mm f/1.4. Som tack för hjälpen fick han lite lufttorkad skinka, jag hoppas kottar gillar det.

Herr Igelkott i lindbersån.  

Herr Igelkott i lindbersån.  

Skåneland

Under Kristi Himmelfärdshelgen åkte jag och M ner till huset i Skåne för att hälsa på syster, fixa med huset och ta det lugnt i solen. Min syster är väldigt mycket gravid just nu (ja, det är tvillingar) och det var fint att få träffa henne innan de små gjort entré. Ett tips till de som skall ta en tur förbi nordöstra Skåne, gör en avstickare till Trolle Ljungby och naturreservatet Tosteberga Ängar, det är fantastiskt vackert där (särskilt under senvåren).

Resan mot ett fotopolymeriskt tryck, del I

Självporträtt, Ronneby Kulturcentrums grafiska verkstad, 2015.

Nu är det äntligen dags igen, jag är på väg söderut för att under fyra intensiva dagar arbeta tillsammans med min farfar, Walter, i den grafiska verkstaden i Kulturcentrum Ronneby. Förra hösten var första gången som jag arbetade med fotopolymeriskt tryck och det var just farfar som tipsade mig om tekniken, detta efter att ha sett mina bilder på Landskrona fotofestival och tyckt att bilderna skulle vara intressanta som fotopolymer.

Vad är då en fotopolym? Enkelt sagt så är det ett grafiskt djuptryck (liknande koppartryck) där en bild framkallas på en ljuskänslig plåt som sedan används för att trycka antingen monotypier (vilket jag föredrar) eller göra ett flertal grafiska blad av samma motiv.

Arbetssättet skiljer sig tämligen mycket från hur jag vanligtvis arbetar, korta deadlines byts ut mot ett betydligt lugnare tempo vilket gör arbetsprocessen mer vilsam för mig. Det är klart, det går att stressa i en grafisk verkstad också, men det är sällan man vinner något på det. Vägen till ett lyckat tryck innehåller många olika parametrar, beslut och steg och är för den oinsatte inte helt lätt att överblicka. Jag tänkte därför beskriva våra dagar i verkstaden och berätta steg för steg hur en fotopolymerisk bild framställs, kanske är någon av er som läser intresserade att testa på tekniken själv i framtiden. Så, utan övriga krusiduller, såhär gör man ett fotopolymeriskt tryck:

1. Fotografering/urval

Bild ur serien "Imorgon När Kriget Kom" vilken använts som grund för en fotopolym.

Mina tryck är baserat på fotografier, min farfars tryck är baserat på hans kroki och målningar. Oavsett vad du vill framställa som en polym så måste du ha en bra grundbild som lämpar sig för tekniken. Antingen arbetar du med färdigt fotografiskt material, eller så fotograferar du med målet att slutprodukten skall bli en fotopolym. I och med att det är ett djuptryck så får man en liten, men ändå märkbar, tredimensionell effekt på motivet. Fotografier som redan arbetar med att förstärka djupkänslan passar sig därför bra för tryck.

Grundbilden måste även vara välexponerad, bäckar lågdagrarna igen eller är högdagrarna utfrätta kan det bli stora problem med bland annat flatbitning (gäller för igenbäckade lågdagrar), plåtens UV-känsliga hinna blir inte belyst tillräckligt och härdar därför inte ordentligt (mer om flatbitning kommer i en senare post). Är motivets ljusa delar allt för utfrätta har du problem med att du inte får någon struktur alls (struktur är ju A och O för en plåt som skall användas i tryck) och slutprodukten blir helt platt. Beroende på hur stort ditt tryck skall bli måste du även tänka på detaljerna i motivet. Gör du ett litet tryck finns risken att detaljerna försvinner, har bilden råd med det?

Urval handlar givetvis inte bara om vilka bilder som är intressanta ur ett tekniskt perspektiv, men i den delen av diskussionen handlar det om vilken historia du vill berätta, och hur du vill berätta den med dina tryck. Nackdelen med fotopolymer är att varje plåt tar tid (vilket också är en fördel) samt kostar pengar, man får helt enkelt hushålla med vilka bilder som skall bli fotopolymer under urvalet (såtillvida man inte har oändligt med tid och supertjock plånbok).

Detta om urval, i nästa post skall jag berätta om den stora kampen att tillverka ett positiv på OH-film (det är mänskligheten vs. kontorsskrivare, ni anar hur det kan gå).

//Johanna

Samarbete med modedesigner Princess Tori

Förr i tiden tyckte jag att det var så mycket lättare att skriva blogginlägg, men idag (och sedan en tid tillbaka) tycker jag att det är svårare att sätta ord och förklaringar på mina tankar och bilder. Kanske beror det på att jag på min tidigare blogg författade inläggen på engelska, eller så beror det på att jag har jag fastnat i en (förhoppningsvis temporär) skrivkramp. Nåväl, det får bli ett nyårslöfte, att tvinga mig själv att posta inlägg på bloggen oftare.

Med det sagt, jag har under dagarna färdigställt retuschen på ett antal bilder från min och Rickards fotografering av modedesignern Princess Toris kreationer. Bilderna är tagna i Textilhögskolan i Borås lokaler, Tori står för modedesign och styling, Rickard och jag (Skvader Media) står för fotograferingen och framför kameran står den fantastiska modellen Victoria Eriksson. Ni kommer att få se mer av mina och Rickards samarbeten snart (där även Victoria figurerar).

Foto och retusch: Skvader Media
Modedesign och styling: Princess Tori
Modell: Victoria Eriksson

Modeworkshop

Under gårdagen hade jag nöjet att få vara med på en workshop som fotograf Jesper Orrbeck arrangerade inom ramen för vår utbildning. Under veckan har vi fokuserat på modefotografi och igår hade vi möjligheterna att få fotografera den trevlige modellen Joakim från Lind Models i hotell Pigalles lokaler. Resultatet ser ni i bildspelet nedan.

Frank's Frankenstein

Ett av de band (Frank's Frankenstein) som min musikaliske trumslagarbror är medlem i hade en spelning på Rundella X-mas Rock (Sölvesborg) juldagen 2014. I egenskap av syster och fotograf njöt jag av framträdandet bakom kameran. Jag publicerar ett axplock av de bilder jag tog då och hoppas att de snart ska ha en spelning igen.

Äntligen!

Nu är hemsidan (mer eller mindre) äntligen uppe. Givetvis finns det mer saker kvar att göra med sidan, men det sker inom sinom tid, för nu är det dags för en invigning av mitt blogg-flöde. Bilderna jag tog under Stockholm Pride 2015 passar bra för detta, det var mitt första besök vid festivalen och jag var inte beredd på den intensiva glädjeyra som genomsyrade både besökare och paraddeltagare, ordet folkfest beskriver nog stämningen bäst.

Med det sagt hälsar jag er välkomna till min blogg och min hemsida!

Klicka på bilderna nedan för att se dem större. Du kan växla mellan bilderna med pilmarkören längst till vänster och höger när du är i fullskärmsläge.